تحقیقات جدید رابطه ی سمی بین میکروب های روده و سکته مغزی را شناسایی نمود

4 جولای 2021- تحقیقات اخیر نشان می دهد که میکروبیوم روده می تواند بر شدت سکته مغزی و آسیب های بعد از آن تأثیر بگذارد.در این مطالعه محققان در آمریکا، داروهای احتمالی را که می تواند به جلوگیری از سکته مغزی کمک کند، بررسی کردند.

عملکرد میکروبیوم روده در سلامت دستگاه تنفسی، عفونت ها و تأثیرات مضرTMAO (تری متیل آمین Nاکسید) به مدت بیش از ده سال، توسط تیم دکتر Stanley Hazen به طور گسترده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

تری متیل آمینN اکسید، یک عنصر ثانویه است که در کبد از "تری متیل آمین" تولید می شود اما خودtrimethylamine  زمانی تولید می گردد که میکروب های روده مواد مغذی خاصی که عمدتا در پروتئین حیوانی یافت می شوند، را توسط نوعی آنزیم باکتریایی تجزیه می کنند.

دکتر Hazen، محقق ارشد این پژوهش گفت: در این مطالعه دریافتیم که کولین موجود در رژیم غذایی وTMAO ، اندازه و شدت سکته مغزی و نتایج ضعیف تر را در مدل های حیوانی تعیین می کنند.بطوریکه پیوند ساده ی میکروب های روده که قابلیت ساختتری متیل آمینرا دارند، کافی بود تا بتواند تغییری عمیق در شدت سکته ی مغزی ایجاد کند.

در تحقیقات پیشین، دکتر Hazen، دریافت که عفونت های قلبی عروقی می توانند با غلظت بالایTMAO  پیشرفت کنند.

به گفته ی محققان، میزان TMAOموجود در خون شما، احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی شما را تعیین می کند، یافته های تحقیقات قبلی نشان دهنده ارتباطTMAO با لخته های خون است.

دکتر Hazen، گفت: این مطالعه جدید این یافته ها را گسترش داده و برای اولین بار اثبات کرد که میکروب های روده به طور کلی و به طور خاص از طریق TMAO می توانند به طور مستقیم بر شدت سکته مغزی یا اختلال در عملکرد افراد بعد از سکته مغزی تأثیر بگذارند.

وی افزود: ناکارآمدی پس از سکته مغزی، که هنگام انسداد جریان خون در مغز اتفاق می افتد، یک نگرانی عمده برای بیماران است. برای درک اینکه آیا کولین وTMAO علاوه بر تاثیر بر شدت سکته، بر کارآمدی فرد پس از سکته مغزی تأثیر می گذارند، ما عملکرد افراد را در کارهای مختلف قبل از سکته مغزی و سپس در کوتاه مدت و بلند مدت پس از سکته مغزی با هم مقایسه کردیم.

یافته ها نشان داد که شدت سکته مغزی توسط سازنده ی TMAO یعنی CutC[1] تعیین می شود که یکی از آنزیمهای میکروبهای روده است.

دکتر Weifei Zhu  یکی از محققان این پژوهش، گفت: وقتی ژن میکروب روده که CutC را کد می کند، با دستکاری ژنتیکی خاموش کردیم، از شدت سکته مغزی به طور قابل توجهی کاسته شد.

تحقیقات بر روی این روش درمانی و همچنین پتانسیل مداخلات رژیم غذایی برای کمک به کاهش سطحTMAO  و خطر سکته مغزی در حال انجام است، زیرا هم رژیم های غربی و هم رژیم های غذایی غنی از گوشت قرمز باعث بالا رفتن سطح TMAO می شوند.وی افزود: تغییر منابع پروتئینی به منابع پروتئینی گیاهی به کاهش TMAO کمک می کند.

یافته های کامل این مطالعه هم اکنون در مجله Cell Host & Microbe موجود است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/jul/new-research-identifies-toxic-relationship-between-gut-microbes-and-strokes.html

 



[1]Choline TMA-Lyase Gene (cutC)